Stationsgebouw Hoek van Holland

Architectuur, Metro, Monument

In 1893 werd het stationsgebouw in gebruik genomen, samen met kantoor en kade voor de schepen van de Great Central Railway Company. Hoek van Holland had zijn veerdienst naar Engeland (Harwich) gekregen. Het station is in de loop der jaren flink uitgebreid met een aantal perrons voor de internationale treinen.
Op zaterdag 14 juni 1947 ging de Stoomvaart Maatschappij Zeeland vanuit Hoek van Holland varen. Zodoende nam het personenvervoer per trein aanmerkelijk toe.

In de vijftiger jaren deden een aantal internationale treinen Hoek van Holland aan.
Zo vertrok ’s morgens vanaf het perron voor het stationsgebouw om 7.10 uur de Rheingold expres. Na zijn vertrek kwam de Boottrein naar Amsterdam voorgereden. Vanaf 7.28 uur vertrokken van de oostelijke perrons eerst de Loreley, gevolgd door de Austria, Harz en Scandex, de Scandinavië express. In de avond kwamen zij weer binnen, waardoor de reizigers aansluiting hadden op de nachtboot. Ook waren er internationale treinen die aansluiting gaven op de dagboot van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland.

Door de afname van het aantal voetpassagiers en het toenemend auto gebruik, verdwenen de internationale treinen uit Hoek van Holland. 

Share

Adres & Contact

De website van Rotterdam Info maakt gebruik van cookies en kan andere gegevens van en over u verzamelen. U gaat hiermee akkoord door op 'Melding sluiten' te klikken of door gebruik te blijven maken van onze website.

Meer informatie